L’entrée des gladiateurs, 2004

L’entrée des gladiateurs, 2004

 


L’entrée des gladiateurs
, 2004
Video-stills

 

 

Andrea Contin lavora principalmente tramite video e installazioni, come forme di auto-ritratto per investigare le proprie emozioni, così come i limiti e le aspettative delle sue relazioni con gli altri.
Nei suoi video, Contin si posiziona all’interno di un sistema arbitrario di disposizioni che ne compromettono l’indipendenza, oppure crea situazioni la cui risoluzione è impossibile.
Nel video L’entrèe des galdiateurs – un primo piano fisso del suo viso, truccato da clown – Contin fuma uno spinello in soli 4 minuti. L’iniziale faccia stoica si disintegra tragicamente in un’espressione dolorosa che dialoga con lo spettatore.
La tradizionale funzione della maschera di oscurare e nascondere la personalità dell’attore che sta sotto, qui fallisce. Ad ogni boccata di marijuana, la psiche alterata di Contin emerge con sempre maggior chiarezza dalle sue espressioni facciali, vulnerabile al proprio pubblico.

Angelique Campens, Erica Cooke and Chris Fitzpatrick

 

Andrea Contin primarily works in video as a form of self-portraiture to investigate the depths of his own emotions as well as the limits and expectations of his relationship with others.
In his videos, Contin most often places himself within an invented set of regulations posd to compromise his indipendence or he becomes the creator of situation that are impossible to resolve.
L’entrèe des gladiateurs is a fixed, close-up shot of the artist in clown face as he rapidly smokes a joint within four minutes. The initial stoic face of the clown tragically disintegrates into a pained expression in dialogue with the spectator.
In effect, the traditional function of a mask to obscure and hide the personality of the performer beneath fails. With each puff of marijuana, Contin’s altered psyche is made more apparent in his facial expression, transforming him into a performer vulnerable to his public.

Angelique Campens, Erica Cooke and Chris Fitzpatrick

0 Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.